ANNONS

 

    Stockholms län

Detta är Stockholmslänssidan av webbtidningen Täby Allehanda (TA), som är en fristående, opartisk och privatägd
lokaltidning i Täby kommun.  Innehållet på denna sida publiceras i samverkan med systertidningen
Stockholms Varjehanda.  Text och bild där inte annat anges: Mac Lennart Lindskog,
mac.lennart.lindskog@tabyallehanda.se, mobiltelefon 073 514 66 60.

Sidan uppdaterades den 13 maj 2018 klockan 16.00.

 

Andreas
Hatzigeorgiou
utsedd till VD
i Stockholms
Handels-
kammare

Stockholms Handelskammares styrelse beslutade den 19 april 2018 att utse kammarens chefekonom Andreas Hatzigeorgiou till nästa verkställande direktör för den regionala näringslivs-organisationen.

Andreas Hatzigeorgiou efterträder den nuvarande VD:n Maria Rankka, som har meddelat att hon avgår den 30 september 2018.

– Vi i styrelsen är mycket glada och stolta att presentera Andreas Hatzigeorgiou som ny VD efter Maria Rankka. Andreas har bedrivit ett kreativt och framgångsrikt arbete som chefekonom på Handelskammaren som stärkt regionens konkurrenskraft, säger styrelsens ordförande Urban Edenström.

Andreas Hatzigeorgiou har arbetat på Stockholms Handelskammare sedan januari 2015. Han arbetade dessförinnan på Utrikesdepartementet.

Andreas Hatzigeorgiou är doktor i nationalekonomi med examina från bland annat University of Michigan i USA och Lunds universitet.

Publicerat: 20 april 2018.

 


ANNONS



Åsa Regnér
har utsetts till
assisterande
generalsekre-
terare för FN

Sveriges barn-, äldre- och jämställd-hetsminister Åsa Regnér (S) svarade den 24 januari 2018 under sitt besök i Täby kommun på Stockholms Varjehandas fråga om vad toppjobbet i FN-organet UN Women skulle innebära för henne och Sverige om hon får det. Se reportaget med videointervjun i Stockholms Varjehandas flik Nyheter.

 

Statsrådet Åsa Regnér utsågs den 7 mars 2018 av Förenta Nationernas (FN) general-sekreterare António Guterres till vice chef för UN Women med ansvar för mellanstatliga relationer och strategiska partnerskap, tillika assisterande generalsekreterare för FN.

Åsa Regnér kommer att lämna regeringen när statsminister Stefan Löfven har beslutat om ett entledigande, vilket väntas inom kort.

Därefter kan Åsa Regnér tillträda sin tjänst vid UN Womens huvudkontor i New York.

Publicerat: 7 mars 2018.

 


ANNONS


 

Länsstyrelsen:
Nästan 5 000
nyanlända för-
delas mellan
kommunerna
i Stockholms
län 2018

Länsstyrelsen i Stockholms län meddelade den 30 oktober 2017 att den har beslutat om hur nyanlända personer kommer att fördelas mellan Stockholms läns kommuner under 2018.

Bakgrunden till Länsstyrelsens beslut är att Migrationsverket år 2018 kommer att anvisa 4 931 nyanlända personer till Stockholms län.

Beslutet om anvisning av de nästan 5 000 personerna fattade regeringen i början av oktober 2017, då de så kallade länstalen fastställdes.

I Sverige ska totalt 15 200 nyanlända omfattas av kommunanvisningar under 2018. Av dem ska således 4 931 anvisas till Stockholms län.

Beslutet är baserat på Migrationsverkets prognos och är en minskning jämfört med i år, då länet ska ha 6 904 anvisningsbara platser till förfogande.

Det är bosättningslagens direktiv som ligger till grund för beslutet gällande fördelning av anvisningar, framhåller Länsstyrelsen.

Hänsyn ska tas till kommunens arbetsmarknadsförutsättningar, befolkningsstorlek, sammantagna mottagandet av nyanlända och ensamkommande barn samt omfattningen av asylsökanden som vistas i kommunen.

På uppdrag av regeringen har självbosättningen, det vill säga hur många nyanlända som själva väljer att bosätta sig i en kommun, getts större genomslag vid årets fördelningsmodell av nyanlända jämfört med tidigare år.

Förutom de personer som anvisas till kommuner beräknas cirka 4 541 nyanlända med uppehållstillstånd självbosätta sig i Stockholms län under 2018.

Fördelning per kommun av nyanlända som omfattas av anvisningar till Stockholms län år 2018 (totalt 4 931 personer):

• Botkyrka: 92
• Danderyd: 139
• Ekerö: 116
• Haninge: 182
• Huddinge: 193
• Järfälla: 105
• Lidingö: 144
• Nacka: 304
• Norrtälje: 131
• Nykvarn: 32
• Nynäshamn: 74
• Salem: 41
• Sigtuna: 73
• Sollentuna: 166
• Solna: 215
• Stockholm: 1 882
• Sundbyberg: 65
• Södertälje: 0
• Tyresö: 160
• Täby: 191
• Upplands Väsby: 84
• Upplands-Bro: 54
• Vallentuna: 135
• Vaxholm: 43
• Värmdö: 160
• Österåker: 150

Av de 26 kommunerna i Stockholms län ska Stockholms kommun ta emot flest nyanlända nästa år: 1 882 personer.

Södertälje kommun ska ta emot minst antal nyanlända: 0 personer, det vill säga ingen alls.

Publicerat: 30 oktober 2017.

 


ANNONS


 

Kommentera innehållet i Täby Allehanda på företagets Facebooksida!

 

Kulturhuset Stadsteatern
i Stockholm visar
Alexander Lerviks design


VIDEO (26 sekunder). Designern Alexander Lervik berättade under pressvisningen den 6 april på Kulturhuset Stadsteaterns utställning om sina designprodukter under den gångna 20-årsperioden. I videoklippet ses även curatorn Paola Zamora.

 

"I huvudet på Alexander Lervik, designer" heter Kulturhuset Stadsteaterns utställning som pågår under perioden 6 april–5 augusti 2018. Lokalen heter Galleri 3 och ligger tre trappor upp i Kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm. Årets stora designutställning förhandsvisades för pressen på vernissagedagen.

Alexander Lervik föddes 1972. Han utexaminerades från Beckmans Designhögskola i Stockholm 1998. Är mycket produktiv och har ett väldigt brett skapande som designkonstnär, uppfinnare och entreprenör.

Utställningen "I huvudet på Alexander Lervik, designer" är huvudsakligen retrospektiv och spänner över 20 år. Den innehåller dessutom några nya spektakulära installationer.

Utställningens titel är träffande med tanke på hur mycket konstnären fokuserar på sina egen hjärna. Hans intresse för hjärnan ger intryck av att gränsa till besatthet. En sådan egenskap kan vara en fördel i skapandeprocessen.

Alexander Lervik har gjort den egna panikångesten till en tillgång snarare än ett problem. Panikångesten dök upp i tonåren, vilket har präglat hans livsval och är grunden till hans intresse för ljus.

Alexander Lervik finns representerad i flera samlingar som till exempel Nasjonalmuseum Oslo, Röhsska museet i Göteborg och Nationalmuseum i Stockholm.

I pressvisningen av den intressanta utställningen medverkade från Kulturhuset Stadsteaterns sida även verkställande producenten för Konst/Design & Mode Maria Patomella, utställningens producent Paola Zamora och kommunikationsstrategen Stefan Zachrisson.

Den här stora installationen i ett hörn av utställningen heter "Ego" och är skapad av Alexander Lervik i år. Golvet är rött, väggarna är täckta med speglar och från taket hänger massor av minihjärnor gjutna i plast (förlagan är Alexander Lerviks egen hjärna). På fotot ses även två exemplar av ljusgungan Sense (till höger), som sägs illustrera människans behov av bekräftelse.

Alexander Lervik visade konstverket "Kreativitet" (2018) under pressvisningen. Det är en installation bestående av 57 delar av lampan Luna. Den gula informationsetiketten som syns under konstverket framhåller att "Sträckan mellan idé och genomförande är ibland förskräckande kort för en kreativ person som Alexander Lervik. Men så finns där alltid ångesten, redo att ta över. År i terapi har dock lärt honom tämja ångesten och istället låta den goda sidan av kreativiteten dominera".

Det här arkitekturkonceptet på det runda bordet och på bildskärmen heter "Kraften" (2018). Det visar en fantasiprodukt över hur Munkbrohamnen vid Centralbron i Gamla stan i Stockholm skulle kunna se ut i framtiden: Ett urbant utomhusbad i Riddarfjärden med hopptorn och permanenta solstolar. Tunnelbanestationen med direktutgång och helikopterplattan (till höger) finns redan. Alexander Lervik beskriver "Kraften" som en av sina senaste idéer, som poppade upp under en morgonpromenad med sin fru. Det som visas här "är helt enkelt en livlig fantasi som jag vågar ta på allvar, trots att projektet saknar beställare eller godkännande av Stockholm stad och ingen förankring i alla de byggregler". Utanför utställningslokalens fönster skymtar delar av Sergels torg.


VIDEO (14 sekunder). En tidningsbild föreställande en hjärna gav Alexander Lervik idén till den här "hjärnlampan". Den heter "MyBrain" (2007). Numrerad upplaga om 5. Hjärnforskaren Martin Ingvar vid Karolinska Institutet genomförde en MR-scanning av Alexander Lerviks huvud. Scanningen omvandlades till en tredimensionell fil föreställande hjärnan. Filen 3D-printades och belystes med LED-ljus. Lampan premiärvisades år 2007 på Röhsska museet i Göteborg. Stockholms Auktionsverk har beskrivit "MyBrain" som det första signaturobjektet för 3D-teknik i Skandinavien.


VIDEO (25 sekunder). Alexander Lervik har samarbetat med sångerskan och låtskrivaren Eva Dahlgren i konstglasprojekt. I videoklippet ses först "Sångerskan", som består av en glaskropp inuti en annan. "Det inre objektet är formad som en virvel där orden söker sig ut runt objektet. En glasbubbla omfamnar helheten. På golvet ligger en svart handtuftad matta med ett tredimensionellt mönster, också i form av en virvel, som förstärker ljuseffekten genom att skapa ett skuggspel med sin tredimensionella form."

I videoklippet ses sedan "Trumsetet". Det är en tolkning av olika trummor, cymbaler och baskaggar som "skapar en egen liten stad med sina olika former, färger och mönster. Ljuset hade tidigt en avgörande roll där visionen var att skapa ett liv av rörelse som tar sig igenom de olika objekten i takt med musiken. Färgskalan är varm och den fortsätter ned på golvet där en matta tonar ut i intet och försvinner."

Publicerat: 15 april 2018.

 


ANNONS


 

ABBA-museet på Djurgården
i Stockholm utökar med
abborna efter ABBA-tiden

Pop House på Djurgårdsvägen 68 i Stockholm omfattar ABBA The Museum, Pop House Hotel, temporära utställningar (för närvarande Claes "Clabbe" af Geijerstams gitarrsamling "Guitars of The Stars"), restaurang, bar, shop och det nybyggda Glashuset för live-musik och event. Fotograferat den 5 april 2018 i samband med en pressvisning av den nya utställningen om åren efter ABBA. Nyligen förvärvade Pop House den anrika och näraliggande teateranläggningen Cirkus, som ett led i strategin att bli en av världens främsta musikdestinationer.


VIDEO (17 sekunder). Museichefen Caroline Fagerlind visade under pressträffen hur man kan dirigera en symfoniorkester till musik från en Chess-konsert.

 

Det har nu gått 36 år sedan 1982 då ABBA slutade framträda tillsammans. Slutet blev början på abbornas framgångsrika karriärer i andra konstellationer. ABBA-museet på Djurgården i Stockholm kommer den 8 maj 2018 att öppna en helt ny utställning som skildrar det som hände efter att de fyra medlemmarna gick skilda vägar.

Den 5 april 2018 anordnades en pressvisning om den nya utställningen, där mycket återstår att göra. Endast två av femton "stationer" var klara. De handlar om Chess och Mamma Mia.

I den nya utställningens lokaler nere i ABBA-museet huserade tidigare Swedish Music Hall of Fame, som har flyttat till Scenkonstmuseet. Det ligger på Sibyllegatan 2, nära Dramaten. Swedish Music Hall of Fame får där en permanent utställning, som kommer att öppnas den 3 maj 2018.

I ABBA-museets nya utställning om "post-ABBA" det vill säga de 36 åren efter ABBA fokuseras på sång och musik av och med Anni-Frid (Lyngstad), Björn (Ulvaeus), Benny (Andersson) och Agnetha (Fältskog).

På ABBA-museets webbplats kommenterar abborna den nya utställningen så här:

– Precis vad som helst kan ske och har skett när kreativiteten släpps fri. Den nya utställningen kommer bjuda på många guldkorn, säger Anni-Frid Lyngstad.

– Eftersom vi har riktat skaparlusten åt så många håll efter ABBA-åren är den nya utställningen som ett härligt nöjesfält, tycker jag. Och det mest fantastiska är att resan aldrig tycks ta slut. Vi är på väg in i nya spännande äventyr, det kommer mera, säger Björn Ulvaeus.

– Vi tog aldrig riktigt farväl av varandra. Vi ville prova nya saker och tiden verkade aldrig rätt för ett återförenande. Men musiken har jag förstås aldrig lämnat. Mycket av det vi åstadkommit under åren efter ABBA presenteras nu i utställningen, säger Benny Andersson.

– ABBA-historien slutade inte 1982. Det ena gav det andra och resan fortsätter. Det ser vi nu i denna utställning, säger Agnetha Fältskog.

ABBA-museet invigdes 2013.

– Det är ett femårsjubileum för museet och en ny lansering, så vi hoppas förstås att fler än någonsin tar chansen att gå in och dansa ut på museet. Det känns väldigt stort och hedrande att få berätta hela historien om ABBA, säger museichefen Caroline Fagerlind.

De fyra ABBA-medlemmarna uppges ha varit högst involverade i den nya utställningen. Där får man även se och höra bland andra Tommy Körberg, Peter Jöback och Helene Sjöholm.

ABBA är en av världens mest framgångsrika popgrupper med över 380 miljoner sålda album. ABBA The Museum är ett mycket interaktivt museum. Där kan man "få uppleva känslan av att vara den femte bandmedlemmen. Stå på scen med ABBA, sjunga karaoke i Polarstudion och dansa i musikvideon". Där finns även ABBA:s spektakulära scenkläder, guldskivor, originalprylar m m.


VIDEO (17 sekunder). Ibland är det digitala livet bättre än det verkliga livet. Utställningens kreativa chef Ingmarie Halling demonstrerar den magiska målarpenseln som på avstånd målar Donna Sheridans hus från Mamma Mia. Snabbt och kladdfritt målat. Kan bli en succé bland besökare.


VIDEO (29 sekunder). Stephanie G Bonn (till vänster) från PR-byrån Zap ordnar gruppfotograferingen av pressvisningens huvudpersoner Bengt Fröderberg, Caroline Fagerlind, Görel Hanser och Ingmarie Halling .


VIDEO (82 sekunder). Den nya utställningens gästcurator Görel Hanser har jobbat med ABBA-medlemmarna under flera decennier. Hon har bland annat varit vice VD i Stikkan Andersons skivbolag Polar Music. I videoklippet intervjuas hon av Stockholms Varjehanda.


VIDEO (83 sekunder). Bengt Fröderberg är scenograf och Production Designer för den nya utställningen i ABBA-museet. I videoklippet intervjuas han av Stockholms Varjehanda.

Publicerat: 7 april 2018.

 


ANNONS


 

Stockholms Varjehanda recenserar:

Sevärd utställning om den
mytomspunna Bloomsbury-
gruppen på Artipelag

Det här är huvudingången till konsthallsbyggnaden Artipelag i Värmdö kommun fotograferad i samband med pressvisningen under vinterdagen den 22 mars 2018. Konsthallen öppnades den 3 juni 2012. Fasaden till vänster lutar även i verkligheten, för så ville arkitekten Johan Nyrén ha det. En plats som under utställningsperioden delvis återskapas både inomhus och utomhus på Artipelag är den sydengelska lantgården Charleston, som var ett centrum för Bloomsburygruppen. Redan utanför konsthallen, här på Artipelags entrégård, kommer besökarna att mötas av en Charleston-inspirerad trädgård när årstiden så medger. Trädgården ska fortsätta inne i konsthallen, komplett med murgröna, rosor, buxbom och en näckrosdamm.


VIDEO (60 sekunder). Bokförläggaren Eva Bonnier (till vänster) från Albert Bonniers Förlag och författaren Ingela Lind ses och hörs här presentera boken "Ta sig frihet – Bloomsbury, Indien och konsten att leva" under pressvisningen av utställningen "Bloomsbury Spirit" på Artipelag den 22 mars 2018.

 

En intressant utställning om den mytomspunna brittiska Bloomsburygruppen (The Bloomsbury Group) visas under våren, sommaren och förhösten i år för första gången i Sverige. Utställningen heter "Bloomsbury Spirit" och äger rum i konsthallen Artipelag i Stockholms inre skärgård under perioden 23 mars–30 september 2018.

Den radikala och gränsöverskridande Bloomsburygruppen bestod av en skara inflytelserika intellektuella, som under drygt tre decennier (cirka 1905–1940) satte sin prägel på samhällsutvecklingen. En radikal borgerlig grupp, enligt en marxistisk kultursociolog.

Gruppen hade sin bas kring Gordon Square i stadsdelen Bloomsbury i centrala London. Flera av gruppens medlemmar hade ett förflutet vid Trinity College i Cambridge. Först var de bara vänner och studenter, men efterhand slog de igenom som sin tids nytänkare.

Till Bloomsburygruppens kärna hörde författarna Virginia Woolf, Leonard Woolf, E M Forster och Lytton Strachey, ekonomen John Maynard Keynes (världsberömd upphovsman till den nationalekonomiska keynesianismen), konstnärerna Duncan Grant, Clive Bell och Vanessa Bell samt konstpedagogen Roger Fry.

I utkanten av Bloomsburygruppen rörde sig Dora Carrington, Ottoline Morrell, Vita Sackville-West, Bertrand Russell (filosof, matematiker, pacifist och Nobelpristagare i litteratur 1950), D H Lawrence (författare till "Lady Chatterley's Lover"), T.S. Eliot och flera andra storheter.

De flesta medlemmarna i gruppen var gifta med någon annan av medlemmarna, men det hindrade dem inte från att ha både hetero- och homosexuella kärleksaffärer med andra i gruppen, konstaterar Wikipedia. Nakenhet betraktades som något sunt för den nya människan.

På Artipelags utställning "Bloomsbury Spirit" visas detta rum med interiör från den sydengelska lantgåren Charleston, där Bloomsburygruppen vistades ofta. Den sköna läsfåtöljen, bordslampan och gardinen är dekorerade med färgglada naturinspirerade motiv.

Ungefär så här kan det ha sett ut i köket på lantgården Charleston i Sussex när Bloomsburygruppen kom på besök. Observera särskilt de lekfullt utformade stolarna kring matbordet till höger. Med lite fantasi verkar det som om människor redan sitter där: Runda huvuden med ljusa ansikten och avlånga ljusa överkroppar med röda axlar och armar.

 

Den största allkonstnären i gruppen var Virginia Woolf. Hon var författare, kritiker och entomolog (insektsforskare). Hon var också feminist.

Dessutom var hon djupt engagerad i det internationella modernistiska måleriet, som under ledning av Roger Fry presenterades för en chockerad publik på två stora postimpressionistiska utställningar i London åren 1910 och 1912. Virginia Woolf beskrev dem som startskott för "en helt ny tid".

Det var alltså Bloomsburygruppen som kom att introducera modernismen i Storbritannien i och med den första postimpressionistiska utställningen 1910.

Virginia Woolfs mest framstående litterära verk anses vara Mrs Dalloway (1925), Mot fyren (To the Lighthouse, 1927), Orlando (1928) och Ett eget rum (A Room of One's Own, 1929).

Virginia Woolf var bipolär. Sjukdomen blossade upp i stressperioder, men kunde vanligen hållas i schack med hjälp av vila. Hon dränkte sig 1941 i floden Ouse när symptomen under det andra världskriget återigen gjorde sig kännbara, enligt det förträffliga utställningshäftet.

Centralfiguren i Bloomsburygruppen har för övrigt fått bidra med sitt namn till teaterpjäsen "Vem är rädd för Virginia Woolf?" (Who's Afraid of Virginia Woolf?) av Edward Albee 1962. Den handlar egentligen inte om henne utan om äktenskapsproblem.

För att visa på Bloomsburygruppens "inkluderande modernism kommer hela det kreativa spektrumet av måleri, foto, inredning, textil, mönster, litteratur, möbeldesign, bokkonst, grafik, dans, trädgårdskonst och mode att vara representerat", framhåller Artipelag.

En viktig plats som delvis återskapas både inomhus och utomhus på Artipelag är Charleston, som var Vanessa Bells sommarhus i Sussex söder om London. Charleston kom att bli ett centrum för Bloomsburygruppen.

Artipelag har lånat in unika verk av bland andra Vanessa Bell, Duncan Grant och Roger Fry från engelska institutioner såsom TATE, Victoria & Albert Museum, Courtauld Gallery, The Charleston Trust och National Portrait Gallery.

Från Dansmuseet i Stockholm har lånats dräkter och rekvisita från Ryska baletten, som stod Bloomsburygruppen nära. Alla de inlånade kvalitetsföremålen skänker auktoritet åt utställningen.

Utöver böcker, utställningar och samtal drev Bloomsburygruppen viktiga nätverk: Förlaget Hogarth Press, som var först med att introducera den modernistiska litteraturen i England, och Omega Workshops, som var en kollektiv konstnärsverkstad och ett showroom för tidens alla konstarter såsom måleri, textil, design, dans, mode och inredningar.

Ett rum i konsthallen har förvandlats till ett galleri med målningar av Roger Fry, Vanessa Bell och Duncan Grant i en klassisk hängning och miljö, som präglas av exakt de ideal som de revolterade emot.

Ett annat rum tillägnas Omega Workshops. I ytterligare ett rum återskapas Cadena Café, som Omega Workshops inredde i London 1917.

Bloomsburygruppens lekfulla hållning och frigjorda livsstil sägs ha utmanat svensk socialmoralism, där det konstnärliga ofta har underordnats specialisterna, samhällsingenjörerna, funktionen och nyttan.

Artipelags konsthallschef Bo Nilsson berättade om montern med inlånet av Dansmuseets originaldräkter och rekvista från Ryska baletten, som stod Bloomsburygruppen nära. Den tolv meter breda och fyra meter höga väggmålningen bakom dräkterna är gjord av konstnären Ernst Billgren. Väggmålningen är en scenografi till baletten Le Dieu Bleu (Den Blå Guden).

Artipelag är en privatägd konsthall på Hålludden vid Baggensfjärden i Värmdö kommun. Den ligger cirka 30 minuters färd med bil eller buss från Stockholms city. Artipelag ägs och drivs av Artipelag AB som jämte BabyBjörn AB är dotterbolag till Lillemor Design AB. Detta ägs i sin tur av det äkta paret Björn och Lillemor Jakobson (på fotot). De är fortfarande aktiva i hög ålder: Han 83 år och hon 82 år. Namnet Artipelag är en sammanslagning av Art (konst), Activities (aktiviteter) och Archipelago (skärgård). Extern VD är Riitta Östberg.

 

Extern curator för utställningen är konstkritikern och författaren Ingela Lind i samarbete med Artipelags konstavdelning. Ansvariga har varit konsthallschef Bo Nilsson, curator Frida Andersson, digital producent och formgivare Samuel Lind, chefstekniker Johan von Geijer, pedagogik- och programansvarig Kristina Lindemann samt ljustekniker Gert-Ove Wågstam.

Utformning av trädgårdarna står Ia Schildt för. Utställningens avdelning för mode har skapats tillsammans med trendanalytikern Cay Bond.

Ingela Lind är även aktuell med boken "Ta sig frihet – Bloomsburygruppen, Indien och konsten att leva" utgiven på Albert Bonniers Förlag. En gedigen bok på 280 sidor som bidrar till utställningen med delvis nya insikter om Bloomsburygruppen: Exempelvis Indien som exotisk dragningskraft och Virginia Woolf som konstnär.

Tidigare har Ingela Lind författat "Leka med modernismen – Virginia Woolf och Bloomsburygruppen" (Albert Bonniers Förlag, 2008).

Bloomsburygruppen hade uppenbarligen ganska roligt tillsammans i all sin skaparkraft.

Sammanfattningsvis ger Stockholms Varjehanda den påkostade och välgjorda utställningen "Bloomsbury Spirit" betyget 4,5 stjärnor plus en halv stjärna för den kommande kompletterande trädgårdsanläggningen i Charleston-stil. Det blir tillsammans 5 stjärnor på skalan 1–5, det vill säga det allra högsta betyget!

Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 28 mars 2018.

 


ANNONS


 

Gamla Handelskammarhuset
på Västra Trädgårdsgatan har
blivit 'palats för konstälskare'

Det tidigare Handelskammarhuset på Västra Trädgårdsgatan 9 mellan varuhuset NK och Operahuset i Stockholm har blivit "ett nytt palats för konstälskare". Detta enligt konstgalleriet CFHILL, som flaggar för sin utställning "The Beautiful Escape" på fasaden. På husets träport står det fortfarande "Stockholms Handelskammare". Huset byggdes som patricierbostad redan 1648, för 370 år sedan. Den regionala näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare ägde och bodde i huset under perioden 1927–2012. Handelskammaren finns numera på Brunnsgatan 2 nära Stureplan. CFHILL disponerar tre våningsplan på Västra Trädgårdsgatan 9 (bottenvåningen samt 1 trappa och 2 trappor). Högre upp i huset huserar andra företag.

 

Lördagen den 17 februari 2018 invigde CFHILL Aktiebolag sina nya lokaler på Västra Trädgårdsgatan 9 i Stockholm. Det skedde med tre parallella utställningar: "The Beautiful Escape" i Main Gallery (i gatuplanet), "Post-War & More" i Showroom och "Anders Krisár" med marmorskulpturer i Garden Gallery (båda i våningsplanet 1 trappa upp). Utställningarna pågår till och med den 14 mars 2018.

CFHILL Aktiebolag bildades 2015. Styrelsen består av tre personer: Michael Storåkers är Chairman (styrelseordförande) & Head of Contemporary, Anna-Karin Pusic är CEO (verkställande direktör) & Head of Specialists samt Michael Elmenbeck som är Creative Director & Head of Exhibitions.

Bolaget ska självt eller genom dotterbolag bedriva handel med bland annat konst, antikviteter och samlarföremål samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget ska också kunna bedriva auktionshandel.

CFHILL AB har före flytten till Västra Trädgårdsgatan 9 funnits på Norrlandsgatan 24. Under perioden efter Handelskammarens utflyttning 2012 och före CFHILL:s inflyttning 2018 har reklambyrån Acne hyrt lokalerna.

Det i konstnärskretsar omdiskuterade bolagsnamnet CFHILL anspelar på den framstående svenska landskapsmålaren Carl Fredrik Hill (1849–1911).

Mellan träporten (i portgången längst borta i bakgrunden) och den stora utställningssalen finns den här passagen (under handelskammartiden kallad "galleriet") med ingång till den stora garderoben (tidigare kallad "kapprummet") till höger. Numera är passagen dekorerad med ljuskonst i taket. Ljuset därifrån återspeglas i den veckade spegelväggen till vänster.

Det här är den stora utställningssalen, Main Gallery. Den hette tidigare Stora salen. Där sammanträdde Stockholms Handelskammares fullmäktige och där anordnades andra stora evenemang. Där finns nu utställningen "The Beautiful Escape" med konstverk av Carsten Höller ("Giraffe" mitt på golvet), Ryan McGinley (konstfoton), Hilma af Klint ("troligen konsthistoriens första abstrakta konstnär"), Paloma Varga Weisz och Christine Ödlund. Salen karakteriseras av flera pilastrar (väggpelare) och en lanternin (glastak med dagsljusinsläpp).


VIDEO (72 sekunder). För att fira sitt nya "Art Palace" lät CFHILL filma Terry Notary den 14 februari 2018 i utställningssalen Main Gallery. Terry Notary är känd som skådespelare i rollen som Oleg, "apmannen", i Ruben Östlunds prisbelönade film "The Square". Stockholms Varjehanda videofilmade i sin tur ett avsnitt ur Terry Notary-filmen, som på invigningsdagen den 17 februari spelades upp på en bildskärm placerad på podiet i salen. De tre konstverk som förekommer i videoklippet är skulpturen "Giraffe" (en giraffunge i gulfärgad polyuretanplast) av Carsten Höller, träskulpturen "Nose Monkey" (en näsapa) av Paloma Varga Weisz och papperstavlan "Clorophilia" av Christine Ödlund.

På våningsplanet en trappa upp i huset på Västra Trädgårdsgatan 9 finns detta "Showroom". Rummet har tidigare under handelskammartiden varit först intygsexpedition och sedan mötessalong. Rummet är utformat i empire-stil. Där finns för närvarande konstverk av Christo & Jeanne-Claude, Victor Vasarely, Niki de Saint Phalle, Henri de Toulouse-Lautrec, Andy Warhol med flera och av Pablo Picasso i gången utanför. Till vänster ses dörröppningen till "Garden Gallery" (gallerirummet med utsikt över Sankt Jacobs kyrkogård på andra sidan Västra Trädgårdsgatan). Det rummet är utfört i rokoko-stil och har tidigare varit arbetsrum för Svenska Handelskammarförbundets kanslichef. Därinne visas nu marmorskulpturer av Anders Krisár. På fotot från invigningsdagen ses CFHILL:s VD Anna-Karin Pusic (till höger) samtala med besökare om utställningsföremålen.

Publicerat: 2 mars 2018.

 


ANNONS